مبدل حرارتی – لوله پوسته ای

مبدل حرارتی

مبدل حرارتی ( لوله پوسته ای )  یکی از رایج ترین و کاربردی ترین روش های انتقال حرارت غیر مستقیم سیالات مختلف می باشد که بیشتر در محیط های صنعتی و پالایشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد.

 

مبدل حرارتی لوله پوسته  چیست؟

مبدل حرارتی لوله پوسته (shell and tube) مجموعه ای از پوسته (shell) استوانه ای شکل و لوله های حرکت سیال (tube) می باشد که به منظور افزایش یا کاهش دمای سیال موجود در لوله ها در صنایع مختلف از قبیل پالایشگاه ها، نیروگاه ها و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرد. مبدل های حرارتی دارای انواع مختلفی می باشند که در همگی هدف انتقال حرارت بین سیالات است که در برخی انتقال حرارت مستقیم و در برخی مانند مبدل پوسته و لوله به صورت غیرمستقیم انجام میشود.

 

نحوه کار مبدل حرارتی

همان طور که اشاره شد، انتقال دما و حرارت در مبدل لوله پوسته ای به صورت غیرمستقیم بوده و حرکت سیالات از لوله ها و پوسته باعث تغییر دما در آنها می گردد. در ساختار کلی این گروه از مبدل های حرارتی یک پوسته یا مخزن استوانه ای قرار دارد که  داخل آن لوله هایی موازی با مدار پوسته قرار گرفته است. یک گروه از سیال که نقش افزایش یا کاهش دما را دارد، از نازل ورودی مخصوص وارد پوسته شده و تماس غیرمستقیم سیال وارد شده در لوله های داخل مجموعه باعث انتقال حرارت می گردد. در نهایت از نازل خروجی سیال با دمای مورد نظر خارج شده و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن سرد کن
مبدل حرارتی

مزایا مبدل حرارتی لوله پوسته

با توجه به مزایای بسیار زیادی که استفاده از مبدل های حرارتی در صنعت دارد، کاربرد آن هر روز رو به افزایش می باشد که از مهم ترین مزیت های مبدل حرارتی پوسته لوله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقاومت بالا در برابر حرارت (بیشتر از 260 درجه) و فشار بالاتر از 30 بار
  • قیمت مقرون به صرفه و ارزان نسبت به سایر انواع مبدل ها
  • تنوع بالا در جنس و مدل به کار رفته در قطعات بر اساس محیط مورد استفاده
  • تمیزکار کردن شیمیایی و مکانیکی آسان
  • نشت یابی آسان لوله ها